Ostatnie Artyku硑
Brak zawarto禼i dla tego panelu
Historia szko艂y

W roku 1945, po sze艣ciu latach hitlerowskiej okupacji, Polska wkracza艂a w nowy etap swojego 偶ycia. Po wojnie pozosta艂y zniszczone szko艂y, wielkie osobowe straty w kadrze nauczycielskiej i du偶y procent dzieci i m艂odzie偶y pozostaj膮cej poza szko艂膮. Dlatego jednym z najpilniejszych zada艅 w powojennej Polsce by艂o odbudowanie szkolnictwa i zapewnienie bezp艂atnego nauczania na wszystkich szczeblach nauki. Doprowadzono do stanu u偶ywalno艣ci istniej膮ce budynki szkolne w miastach i na wsiach, rozpocz臋to w nich normaln膮 prac臋. Szko艂y 艣rednie organizowano na og贸艂 na bazie przedwojennej sieci szkolnej. Nowo艣ci膮 w tamtych czasach by艂y wiejskie 艣rednie szko艂y og贸lnokszta艂c膮ce. Otwieranie takich szk贸艂 mia艂o u艂atwi膰 zdobycie 艣redniego wykszta艂cenia przez m艂odzie偶 wiejsk膮.


Pierwszy Dyrektor

W 1945 roku powsta艂y w Polsce 144 takie szko艂y, a w艣r贸d nich 124 niepa艅stwowe, powsta艂e z inicjatywy spo艂ecze艅stwa lub nauczycieli. Z pomys艂em za艂o偶enia takiej szko艂y 艣redniej w Gdowie wyst膮pi艂 mgr Franciszek Hanula. By艂 do艣wiadczonym pedagogiem, w zawodzie nauczycielskim pracowa艂 ju偶 od 1920 roku. Jako dziecko ch艂opskie przeszed艂 trudn膮 drog臋, zanim zdoby艂 odpowiednie wykszta艂cenie. Postanowi艂 wi臋c zaj膮膰 si臋 losem m艂odzie偶y wiejskiej.Podczas okupacji pracowa艂 w tajnym nauczaniu w Wieliczce. Nie obca mu by艂a dzia艂alno艣膰 tajnych szk贸艂 艣rednich z okolic Gdowa. Wiedzia艂, 偶e w tych tajnych szko艂ach uczy艂y si臋 r贸wnie偶 dzieci ch艂opskie. Zdawa艂 sobie spraw臋, ze nie wszyscy b臋d膮 mogli kontynuowa膰 nauk臋 w 艣rednich szko艂ach w mie艣cie. Przyjecha艂 wi臋c do Gdowa z my艣l膮 pracy dla tej m艂odzie偶y. Po porozumieniu si臋 z w艂adzami gminnymi i otrzymaniu stosownych zezwole艅 od w艂adz o艣wiatowych dnia 9 wrze艣nia 1945 roku za艂o偶y艂 w Gdowie szko艂臋 艣redni膮 og贸lnokszta艂c膮c膮. Szko艂a otrzyma艂a nazw臋 "Samorz膮dowe Gimnazjum Koedukacyjne Og贸lnokszta艂c膮ce". By艂a w艂asno艣ci膮 gminy Gd贸w. Gmina mia艂a zaopatrywa膰 szko艂臋 w opa艂 i 艣rodki czysto艣ci, oraz wykonywa膰 remonty bie偶膮ce. Wynagrodzenie nauczycieli i personelu pomocniczego pochodzi膰 mia艂y z op艂at uczni贸w.

Etapy rozwoju

Szko艂a gdowska w okresie swego istnienia przechodzi艂a podobne losy jak inne szko艂y og贸lnokszta艂c膮ce w Polsce. Po wojnie nie zburzono od razu istniej膮cych wcze艣niej za艂o偶e艅 organizacyjnych szk贸艂 艣rednich. Istnia艂y wi臋c dwa stopnie kszta艂cenia 艣redniego: 4-letnie Gimnazjum, oparte na 6 klasie szko艂y podstawowej i 2-letnie Liceum. Skr贸cono jedynie nauk臋 w Gimnazjum do trzech lat dla tych uczni贸w, kt贸rzy uko艅czyli si贸dm膮 klas臋. Tak膮 w艂a艣nie organizacj臋 mia艂a szko艂a powsta艂a w Gdowie. Organizacja wewn臋trzna szko艂y opiera艂a si臋 na statucie Samorz膮dowego Gimnazjum w Gdowie, opracowanym na podstawie statutu Gimnazjum Pa艅stwowego. Gmina, jako w艂a艣ciciel, mia艂a wp艂yw na obsad臋 dyrektora, nauczycieli i personelu pomocniczego. W 1948 roku szko艂y 艣rednie przekszta艂cono na jednolite szko艂y og贸lnokszta艂c膮ce tzw. ࢮjedenastolatkiࢭ.

Tam, gdzie nie by艂o warunk贸w dla szk贸艂 z klasami I-XI, mog艂y pracowa膰 szko艂y z klasami VIII-XI. Zarz膮d Gminy zwr贸ci艂 si臋 do Kuratorium o pozwolenie na prowadzenie takiej szko艂y. Zezwolenie takie otrzyma艂. Uczniowie po uko艅czeniu gimnazjum i zdaniu ma艂ej matury przechodzili do klasy X. Dyrekcja szko艂y rozpocz臋艂a r贸wnocze艣nie starania o upa艅stwowienie szko艂y. Starania trwa艂y dosy膰 d艂ugo. Dopiero 14 stycznia 1950 roku szko艂臋 upa艅stwowiono. Spisano protok贸艂, na podstawie kt贸rego Gromada Gd贸w przekaza艂a na rzecz skarbu pa艅stwa parcel臋 38 ar贸w i ca艂y maj膮tek szko艂y. Od tej chwili m艂odzie偶 Gdowa i okolic mog艂a w pe艂ni korzysta膰 z bezp艂atnego nauczania na poziomie 艣rednim. Jedenastolatki przetrwa艂y a偶 do wej艣cia Ustawy o Rozwoju Systemu O艣wiaty w 1961 roku. Oparto wtedy Liceum Og贸lnokszta艂c膮ce z klasami I-IV na 8 klasowej szkole podstawowej. Pierwszych uczni贸w po VIII klasie, do klasy I przyj臋to w roku 1967. Organizacja liceum nie zmieni艂a si臋 do dzisiaj. W ci膮gu lat zmienia艂y si臋 tylko programy, powstawa艂y klasy profilowane, ale og贸lne zasady nie uleg艂y zmianie. Warto podkre艣li膰, 偶e zgodnie z duchem czasu w 1991 roku powsta艂a w Gdowie klasa o profilu ekonomiczne- prawnym, kt贸ra ma przygotowa膰 uczni贸w do prowadzenia samodzielnej dzia艂alno艣ci gospodarczej.

Przy 艣redniej szkole gdowskiej pracowa艂y r贸wnie偶 w r贸偶nych okresach inne ponadpodstawowe szko艂y zawodowe. I tak na prze艂omie lat 50/60 Szko艂a Przysposobienia Rolniczego, na prze艂omie lat 70/80 Liceum Zawodowe o profilu gospodarstwo wiejskie, a obecnie dzia艂a Zasadnicza Szkota Zawodowa.


Baza szko艂y

W 1945 roku 艣rednia szko艂a zaczyna艂a prac臋 od podstaw. Nauka odbywa艂a si臋 przez miesi膮c w Szkole Podstawowej, a potem w dw贸ch izbach wynaj臋tych w Domu Katolickim "Zorza". Wyposa偶enie szko艂y to stare krzes艂o, 2 szafy, 2 stoliki, par臋 map i mikroskop. Stoliki dla uczni贸w wypo偶yczono, a krzes艂a przynosili uczniowie z dom贸w, ka偶dy dla siebie. Opa艂 zakupiono za pieni膮dze zarobione na zorganizowanej zabawie tanecznej. Dyrektor czyni艂 starania o przydzielenie szkole Domu Ludowego, kt贸ry by艂 w艂asno艣ci膮 gminy. Starania odnios艂y skutek i szko艂a otrzyma艂a w艂asny, cho膰 wymagaj膮cy remontu, budynek. Po wykonaniu niezb臋dnych prac wygospodarowano w nim 4 sale lekcyjne, kancelari臋 i jedn膮 wi臋ksz膮 sal臋 widowiskow膮, s艂u偶膮c膮 r贸wnie偶 jako sala gimnastyczna, a w p贸藕niejszym okresie zamieniona na dwie sale lekcyjne. Uczni贸w w szkole przybywa艂o i nale偶a艂o pomy艣le膰 o rozbudowie szko艂y. Powsta艂 Komitet Rozbudowy. Wszelkie starania jak: wysy艂anie pism do Ministerstwa O艣wiaty, pr贸ba zakupu baraku od Przedsi臋biorstwa Rob贸t Kolejowych itp., nie odnios艂y spodziewanego skutku. Trudno艣ci te nie zrazi艂y jednak spo艂ecznik贸w gdowskich z Dyrektorem szko艂y na czele. W 1954 roku ponowiono starania, tym razem ju偶 o budow臋 nowej szko艂y. Komitet Budowy Szko艂y zabra艂 si臋 rzetelnie do pracy. Podkomitety zorganizowano we wszystkich wsiach, z kt贸rych m艂odzie偶 ucz臋szcza艂a do szko艂y. Przeprowadzono zbi贸rk臋 pieni臋dzy na budow臋. Starania tym razem zako艅czy艂y si臋 sukcesem. Pismem z dnia 9 marca 1955 roku Ministerstwo O艣wiaty uzna艂o potrzeb臋 budowy nowej szko艂y w Gdowie. W roku szk. 1957/58 wmurowano kamie艅 w臋gielny, a nowy budynek oddano do u偶ytku m艂odzie偶y w roku 1960. Niestety, nie doczeka艂 tej chwili za艂o偶yciel szko艂y mgr Franciszek Hanula. Zmar艂 w grudniu 1959 r. Rozpocz臋te przez niego dzie艂o doprowadzi艂a do ko艅ca mgr Jadwiga G贸rkiewicz, kt贸ra obj臋艂a dyrektorstwo szko艂y. Przez ca艂y okres budowy du偶膮 pomoc膮 s艂u偶yli cz艂onkowie Komitetu Budowy Szko艂y i Komitetu Rodzicielskiego.

Po oddaniu nowego budynku radykalnie zmieni艂y si臋 warunki pracy. 6 sal lekcyjnych, gabinety, pracownie, klaso-pracownie, biblioteka pozwoli艂y nie tylko lepiej prowadzi膰 zaj臋cia lekcyjne, ale r贸wnie偶 rozwija膰 prac臋 pozalekcyjn膮 w ko艂ach zainteresowa艅 i w organizacjach uczniowskich. Budynek w takim stanie stoi do dnia dzisiejszego.
Powi臋kszono go o dobudowan膮, pi臋kn膮 sal臋 gimnastyczn膮, kt贸r膮 oddano do u偶ytku w 1983 roku. Budow臋 sali rozpocz膮艂 i zako艅czy艂 trzeci z kolei dyrektor szko艂y mgr Tadeusz Kulig. W chwili obecnej budynek jest ju偶 ciasny. Obecny dyrektor dokonuje zmian i przer贸bek aby jak najlepiej zorganizowa膰 prac臋 uczniom. W roku 1993 postara艂 si臋 o uruchomienie pracowni komputerowej, bez kt贸rej dzisiaj nie mo偶na sobie wyobrazi膰 pracy nowoczesnej szko艂y, w 1999 r. pracowni臋 pod艂膮czono do internetu a w 2001 r. powsta艂a nowa, nowoczesna pracownia z 15 komputerami, sieci膮 i sta艂ym 艂膮czem internetowym.

Nauczyciele

Dominuj膮ce stanowisko w ka偶dym systemie wychowawczym zajmuj膮 nauczyciele. Gdy w 1945 roku powsta艂o Samorz膮dowe Gimnazjum w Gdowie, jego za艂o偶yciel i pierwszy dyrektor musia艂 zapewni膰 obsad臋 nauczycielsk膮. Nie by艂o to 艂atwe. Braki kadrowe dawa艂y si臋 wsz臋dzie we znaki, a co dopiero w 艣rodowisku wiejskim, gdzie nie by艂o mo偶liwo艣ci zapewnienia odpowiedniego mieszkania, gdzie nie by艂o odpowiedniego dojazdu z miasta. Uda艂o si臋 jednak skompletowa膰 pierwsze grono nauczycielskie. Sk艂ada艂o si臋 ono z nauczycieli maj膮cych uprawnienia do nauczania w szkole 艣redniej, oraz nauczycieli ze szko艂y powszechnej, kt贸rzy podczas okupacji pracowali w tajnym nauczaniu i posiadali du偶e do艣wiadczenie pedagogiczne. Do tej garstki nauczycieli zwr贸ci艂 si臋 dyrektor s艂owami: "Spo艂ecze艅stwo i pa艅stwo liczy na was. Jak wychowamy m艂odzie偶, takie b臋dzie spo艂ecze艅stwo. Od tego, jak b臋dziemy pracowali, zale偶y los tej plac贸wki. Cho膰 nam b臋dzie ci臋偶ko i 藕le, to ta my艣l, 偶e spe艂nimy tak wa偶n膮 i potrzebn膮 misj臋 z艂agodzi nasz膮 ci臋偶k膮 walk臋 o byt i egzystencj臋 nauczycieli." Wzi臋li sobie do serca te s艂owa zatrudnieni nauczyciele. Okazali wiele wytrwa艂o艣ci, cierpliwo艣ci i samozaparcia, aby przebrn膮膰 przez pierwsze lata dzia艂alno艣ci szko艂y. W nast臋pnych latach grono si臋 cz臋sto zmienia艂o. Niekt贸rzy odchodzili, gdy znale藕li lepsze warunki pracy w miejscach zamieszkania, inni zwi膮zali si臋 na sta艂e z Gdowem i w tej plac贸wce przepracowali prawie ca艂e, zawodowo czynne 偶ycie. Nauczyciele liceum gdowskiego, opr贸cz pracy z m艂odzie偶膮, podnosili swoje kwalifikacje. Ko艅czyli studia podyplomowe i uczestniczyli w r贸偶nych kursach w kraju i za granic膮. Pe艂nili tak偶e wiele funkcji spo艂ecznych, politycznych i kulturalnych. Opiekowali si臋 organizacjami m艂odzie偶owymi w szkole i prowadzili dzia艂alno艣膰 pozalekcyjn膮 w ko艂ach zainteresowa艅. Trudno tu wymieni膰 zorganizowane w ci膮gu 50 lat uroczysto艣ci, wycieczki, obozy w臋drowne, wyjazdy do teatru, na koncerty, do kina, udzia艂y w konkursach artystycznych, olimpiadach przedmiotowych, zawodach sportowych. Ju偶 w roku szkolnym 1945/46 powsta艂o w szkole k贸艂ko dramatyczne, kt贸re mi臋dzy innymi odegra艂o "Jase艂ka", przygotowa艂o monta偶 s艂owno-muzyczny na obchody 100 rocznicy bitwy pod Gdowem, a nast臋pnie wystawi艂o "Zemst臋" A. Fredry. Nauczyciele starali si臋 zapozna膰 uczni贸w z zabytkami Krakowa i najbli偶szej okolicy. Gdy we藕miemy pod uwag臋, 偶e wycieczki w tamtych powojennych czasach odbywa艂y si臋 odkrytymi samochodami ci臋偶arowymi, cz臋sto niesprawnymi, to nale偶y podziwia膰 wysi艂ek i odwag臋 tych, co takie wyjazdy organizowali. Z biegiem lat organizowano coraz to wi臋cej wyjazd贸w w coraz ciekawsze miejsca, dzi臋ki kt贸rym m艂odzie偶 poznawa艂a najpi臋kniejsze i najciekawsze zak膮tki naszego kraju. Tradycje przetrwa艂y do dzi艣. Dowodem jest zdobycie przez m艂odzie偶 ponad 50 odznak z zakresu turystyki kwalifikowanej. W pracy k贸艂 zainteresowa艅 te偶 dzia艂o si臋 wiele. Powtarzaj膮 si臋 przez wiele lat dobre wyniki w konkursach: recytatorskim, j臋zyka rosyjskiego, j臋zyka francuskiego, turystyczno - krajoznawczym, matematycznym, w olimpiadach: geograficznej, biologicznej, chemicznej i wielu innych. Wysoki poziom artystyczny prezentowa艂 ch贸r szkolny i kolejne zespo艂y wokalne. 艢wiadcz膮 o tym dobre miejsca konkursach: "Piosenki partyzanckiej i 偶o艂nierskiej", "Piosenki radzieckiej", w konkursach ch贸r贸w szkolnych. Bardzo dobrze rozwija艂a si臋 w szkole dzia艂alno艣膰 sportowa. Chocia偶 przez prawie 40 lat szko艂a nie posiada艂a sali gimnastycznej, to poziom sprawno艣ci uczni贸w i osi膮gni臋cia by艂y wysokie.

W szkole pracowa艂o i pracuje wielu nauczycieli, kt贸rzy na trwa艂e zapisali si臋 w histori臋 Liceum i pozostan膮 na zawsze w pami臋ci i sercach swoich wychowank贸w. M艂odzie偶 Na atmosfer臋 pracy ka偶dej szko艂y wp艂ywaj膮 przede wszystkim ludzie, tj. nauczyciele i uczniowie. Praca dydaktyczna i wychowawcza w du偶ym stopniu zale偶y od tego, jaka m艂odzie偶 zasi膮dzie w szkolnych 艂awach. Czy b臋dzie to m艂odzie偶 艂akn膮ca wiedzy, czy bierna, nie maj膮ca w艂asnych idea艂贸w, podatna na wszystko co z艂e. M艂odzie偶, kt贸ra zaczyna艂a nauk臋 po wojnie, r贸偶ni艂a si臋 od tej urodzonej i wychowanej w latach p贸藕niejszych, nie m贸wi膮c ju偶 o tym, jak bardzo r贸偶ni艂a si臋 od m艂odzie偶y wsp贸艂czesnej. Prze偶ycia wojenne na trwa艂e pozostawi艂y 艣lad. Wielu m艂odych ludzi w czasie wojny pracowa艂o ponad si艂y, co odbi艂o si臋 na ich zdrowiu i og贸lnym rozwoju. Wskutek zarz膮dze艅 okupanta dzieci nie uczy艂y si臋 historii, geografii, nie zna艂y lektur. Spowodowa艂o to du偶e zaleg艂o艣ci w zdobywaniu wiedzy. W pierwszym roku w 艂awkach szkolnych zasiad艂o 55 uczni贸w podzielonych na dwie klasy. 19 z nich musia艂o codziennie pokonywa膰 odleg艂o艣膰 3-5 km z domu do szko艂y, a dla 8 uczni贸w szko艂a oddalona by艂a o ponad 5 kilometr贸w Droga do szko艂y dla wielu uczni贸w by艂a d艂uga i m臋cz膮ca, szczeg贸lnie w okresie jesienno - zimowym, kiedy b艂otniste drogi utrudnia艂y poruszanie si臋. Wieczorem odrabiano lekcje w domach przy ma艂ej lampie naftowej, przy kt贸rej r贸wnie偶 wykonywa艂a swoje zaj臋cia ca艂a rodzina.

Dyrektor szko艂y tak w贸wczas scharakteryzowa艂 m艂odzie偶: "Wszyscy oni pochodz膮 ze 艣rodowiska wiejskiego i wymagaj膮 specjalnego post臋powania. Nale偶y pozna膰 ich psychik臋, 艣rodowisko i warunki 偶ycia. Posiadaj膮 du偶e braki w wiadomo艣ciach. Trudno przychodzi im wys艂awianie si臋. Pod wzgl臋dem zachowania s膮 spokojni, nie nastr臋czaj膮 k艂opot贸w. S膮 dobrym materia艂em do pracy, cho膰 praca b臋dzie ci臋偶ka, a rezultaty niepr臋dko widoczne".

Pasowa艂y do nich s艂owa wiersza W艂. Broniewskiego:
Nie g艂aska艂o ich 偶ycie po g艂owie, Nie pijali ptasiego mleka. No i dobrze, no i na zdrowie. Tak wyrasta si臋 na cz艂owieka.

Lata mija艂y i dzisiaj w 艂awach zasiada roze艣miana m艂odzie偶, kt贸ra nie r贸偶ni si臋 od m艂odzie偶y miejskiej, korzysta z wszelkich udogodnie艅 wsp贸艂czesnego 偶ycia. Pozostaje jej si臋 tylko uczy膰, uczy膰 i jeszcze raz uczy膰.

Liczba m艂odzie偶y nigdy nie by艂a bardzo du偶a. Tylko raz w historii przekroczy艂a 300 (rok szk. 1969/70). Pocz膮tkowo do gimnazjum ucz臋szcza艂a m艂odzie偶 3 gmin: Gdowa, 艁apanowa i Niegowici. Gdy poprawi艂a si臋 komunikacja autobusowa, do szko艂y zacz臋li doje偶d偶a膰 uczniowie nawet z Bochni, My艣lenic czy Krakowa. W okresie 50 lat 艣wiadectwo dojrza艂o艣ci otrzyma艂o ponad 1800 absolwent贸w pochodz膮cych z 144 miejscowo艣ci.

Wielu uczni贸w ko艅cz膮cych liceum podejmowa艂o dalsz膮 nauk臋 na studiach lub w szko艂ach pomaturalnych. Procent uczni贸w staraj膮cych si臋 na studia by艂 r贸偶ny w ka偶dym roczniku. Na jedena艣cie os贸b z pierwszej klasy maturalnej w 1950 roku czworo uko艅czy艂o studia (2 ksi臋偶y, nauczycielka, prawnik).

Donios艂膮 rol臋 w wychowywaniu m艂odzie偶y odgrywa艂y organizacje m艂odzie偶owe. Od pierwszej chwili dobrze pracowa艂 w szkole Samorz膮d Uczniowski. Podejmowa艂 on konkretne dzia艂ania jak dba艂o艣膰 o 艂ad i porz膮dek, gromadzenie funduszy na cele spo艂eczne, rozwi膮zywanie konflikt贸w uczniowskich, organizowanie op艂atk贸w, dyskotek, wieczork贸w tanecznych. Samos膮d koordynowa艂 prac臋 PCK, TPPR, SKO i Sp贸艂dzielni Uczniowskiej. Trudno wymieni膰 wszystkie prace, jakie wykona艂a m艂odzie偶 w ci膮gu 50 lat.

W szkole pracowa艂y r贸wnie偶 ZMP, ZMW i ZHP. Zainteresowanie uczni贸w prac膮 w tych organizacjach m艂odzie偶owych by艂o r贸偶ne i zale偶a艂o o tego, kto nimi kierowa艂. Przyk艂adem mo偶e by膰 ko艂o ZMW. M艂odzie偶 nale偶膮ca do tej organizacji potrafi艂a tak dzia艂a膰, 偶e w latach 64-69 do ZMW nale偶a艂o ok. 30% m艂odzie偶y. Zorganizowana m艂odzie偶 przygotowywa艂a akademie, organizowa艂a prace spo艂eczne na rzecz szko艂y i 艣rodowiska.

Mia艂a m艂odzie偶 te偶 swoje k艂opoty. Kto艣 doni贸s艂 do Urz臋du Bezpiecze艅stwa, 偶e uczniowie wy艣miewaj膮 si臋 z polityki pa艅stwa i w艂adz pa艅stwowych. W pa藕dzierniku 1952 roku kilka os贸b aresztowano. Jeden z uczni贸w by艂 wi臋ziony przez d艂u偶szy czas i po zwolnieniu nie otrzyma艂 zgody na kontynuowanie nauki. W p贸藕niejszych latach zarzucano m艂odzie偶y przynale偶no艣膰 do grupy religijnej "Oaza", ale nie wyci膮gni臋to w stosunku do nich 偶adnych konsekwencji.